Köd alattam, nap felettem – túra a Pilisben

2022. december 19. Ártalomcsökkentés blog

A természetjárás, kirándulás, túrázás nemcsak a testünknek, de a lelkünknek is nagyon jót tesz. Az erdő friss levegője jótékonyan hat a tüdőre, a mozgás a szívre és a vérnyomásra, a természet csendje pedig a stressz ellen is kiváló. Csapatunk felvette a túrabakancsot és a meleg kabátot, majd belevetettük magunkat a Pilis fái közé!

Vasárnap reggel, amikor indultunk, olyan köd volt, hogy a Margit hídon alig láttuk egymást, azonban ez mégsem tántorított el minket. Végül négy kollégával és egy kutyával vágtunk neki az útnak. Úgy döntöttünk, hogy tömegközlekedéssel megyünk, mivel fontos számunkra, hogy a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátással éljünk a városban, és ehhez azzal is hozzájárulunk, ha autó helyett alternatív közlekedési eszközt választunk. Többek között ebben is segít a nemrég indult Füstmentes Városért elnevezésű kampány, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy kis odafigyeléssel és utánjárással az élet bármely területén találhatunk alacsonyabb kibocsátással járó alternatívákat, legyen szó fűtésről, közlekedésről, dohányzásról vagy otthonaink berendezéséről. A kampányhoz kapcsolódó kalkulátor segítségével pedig bárki kiszámolhatja a szén-dioxid kibocsátását és tippeket kaphat annak csökkentésére.

A Margit híd budai hídfőjénél megváltottuk a kiegészítő HÉV jegyet Pomázig, majd vártunk a szerelvényre. A köd az utazás alatt valósággal beburkolta a kocsikat, és kíváncsian vártuk, vajon milyen idő lesz Dobogókőn. Pomázon épp lekéstük a csatlakozást, ezért kihasználva a várakozási időt, ittunk egy meleg teát az egyik kis büfénél. Fél órával később, már átmelegedve szálltuk fel a buszra, amely tovább vitt minket a cél felé.

Az első meglepetés a buszon ért minket. Ahogy magunk mögött hagytuk Pomázt és egyre feljebb kapaszkodtunk, a köd oszladozni kezdett. Pilisszentkereszt felé haladva pedig szikrázó napsütés fogadott. Dobogókőre érve már a sapkánkat is le kellett vegyük, olyan kellemes idő várt minket.

img_20221113_121758_1.jpgElőször a kilátóhelyhez mentünk a turistaház mögött, ahonnan fantasztikus panoráma tárult a szemünk elé az erdőkkel, dombokkal, völgyekkel és a köztük vattapamacsként ülő köddel. Úgy döntöttünk, hogy utunkat a Thirring-körúton folytatjuk tovább a sárga körjelzést követve. Ez egy rövid, ám nagyon szép, 2,9 kilométeres túraútvonal, amely nevét Thirring Gusztáv földrajztudósról, természetjáróról kapta. A túraútvonal alaprajza kitárt szárnyú turulmadarat ábrázol, a táltos iskola pedig a két bejáratához faragott kapukat állított, ezért az útvonalat Turul-vagy Táltos-körútként is szokták emlegetni.

A köd addigra lecsapódott a talajra, ezért az első szakasz meglehetősen csúszós volt, főként, hogy a túra eleje egy igen meredek és keskeny ösvényen vezetett. Míg mi óvatosan haladtunk lefelé, a kutya vidáman futkározott, sőt, sokszor szánkázott előre-hátra, mindezt olyan sebességgel, amit mi, kétlábúak csak irigykedve figyeltünk. Vadregényes utunkat bükkfák, sűrű aljnövényzet és az téli erdő jellegzetes illata kísérte. A körút elején még sok más turistával együtt haladtunk, egy idő után azonban magunkra maradtunk az erdő mély csöndjében.

Hamarosan feltűntek a hatalmas sziklatömbök, amelyek között kivillant a völgyre nyíló, lélegzetelállító panoráma. Miután megcsodáltuk a látványt, indultunk tovább az ösvényen, amely egyre meredekebben kezdett emelkedni. Lehet, hogy mi választottuk a nehezebb utat visszafelé, mindenesetre komoly kihívást jelentett visszakapaszkodni a hegyre.

A túrázás azért is remek mozgásforma, mert kifejezetten erősíti a tüdőt, a szívet, és az egész szervezetre jótékony hatással van. Nem is beszélve a friss, erdei levegőről!

Persze, aki valamilyen ártalmas szokás miatt extra terhelésnek van kitéve, például dohányzik, az minden bizonnyal nehezebben veszi az akadályokat. A legjobb döntés mind a saját, mind a környezetünk egészségének védelme érdekében, ha el sem kezdjük a dohányzást vagy ha már dohányzunk, akkor mielőbb leszokunk. Ennek jótékony hatását, már 20 perc elteltével érezhetjük: a vérnyomás és a pulzusszám normalizálódik. 8 óra múlva a vér nikotin és szénmonoxid szintje a felére csökken, az oxigén szint normalizálódik, a szívinfarktus kockázata csökkenni kezd. 3 nap múlva a légzés könnyebb lesz, nő az energiaszintünk, megkezdődik a légutak feltisztulása, nő a szervezet energiaszintje, 1 hónap elteltével csökken a fulladásérzés és tisztulni kezd a tüdő. *

A cigarettafüstben ugyanis számos káros anyag található, az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatalának kimutatása szerint több mint 7 ezer vegyület kimutatható a cigarettafüstben, melyek között 93 bizonyítottan káros vagy potenciálisan káros az egészségre.

Jó hír, hogy azoknak is van lehetőségük csökkenteni a dohányzással járó károsanyag-kibocsátást, az ezzel járó egyéni és környezeti ártalmakat, akik az ismert egészségügyi problémák ellenére sem hagynak fel a dohányzással. Nekik is érdemes tájékozódniuk az ártalomcsökkentés lehetőségeiről.

Talán a dohányzás kapcsán nem a környezeti terhelés jut eszünkbe először, de ha figyelembe vesszük, hogy hazánkban 2 millióan dohányoznak, akkor máris másképp tekintünk az általuk kibocsátott füst mennyiségére. Az égés és füst nélkül működő alternatívák használatakor lényegesen kevesebb káros- és potenciálisan káros anyag szabadul fel, mint a hagyományos dohánytermékek esetében. Ilyen alternatíva a dohányt nem tartalmazó nikotinpárna, az e-cigaretta vagy a dohányhevítéses technológia. Ezek használatához nincs szükség tűzre, nem keletkezik sem füst, sem parázs, amely az égés során keletkező káros anyagok miatt a dohányzással összefüggésbe hozható betegségek fő oka. Azonban ezen füstmentes alternatívák sem veszélytelenek, hiszen tartalmaznak például nikotint, amely függőséget okozó anyag, valamint egyéb negatív hatásai mellett megemeli a szívfrekvenciát és a vérnyomást. Ezen füstmentes technológiák hosszú távú egészségre gyakorolt hatásait még vizsgálják, és fontos tudni, hogy a céljuk nem a leszoktatás, hanem a dohányzásról le nem szokó felnőtt dohányosok számára elérhető ártalomcsökkentés. Éppen ezért a legjobb, ha el sem kezdjük a dohányzást, vagy ha már cigarettázunk, minél előbb felhagyunk ezzel a káros szokással.

Túránkat végül körülbelül másfél óra alatt tettük meg, de nem rohantunk. Közben megálltunk, csodáltuk a tájat, elmerültünk az erdő csendjében és készítettünk pár fényképet. A kirándulást egy meleg gulyáslevessel zártuk, majd ahogy lement a nap és ezzel együtt lehűlt az idő, visszaindultunk Budapestre. Kellemesen elfáradtunk, de egyúttal fel is töltődtünk a természetből. Az erdő és a túrázás nemcsak nyáron és kora ősszel lehet jó program. ősszel és télen sem kell lemondanunk a természetjárásról. Öltözzünk fel melegen, töltsünk forró teát a termoszba és vágjunk neki az erdőnek! Biztosan nem fogjuk megbánni.